THEOPHOROS

Máté 5:16 Úgy fényljék a ti világosságtok az emberek előtt, hogy lássák a ti jó cselekedeteiteket, és dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat.

ILLÉS MENNYBEMENETELE

Hatalmas diadal volt, maikor Illés próféta "tüzes lovaktól vont tüzes szekéren" a mennybe ment. Illés szikla volt egy viharos időszakban. Olyan ember, aki az áradat ellen úszott. Minden körülmények között egész életén át megtartotta hitét. Győzött4 Egész életében harcolt a bálványimádás ellen - és győzött. Az ÚR volt vele! Most befejezte küldetését, és a mennybe ment. Három személyről tudunk a Szentírásból, akik a mennybe mentek: Énókh, akiről meg van írva: " ... mivel Énókh Istennel járt vala, eltűnék, mert Isten magához vevé" ( 1 Móz 5:24), Illés: " És felméne ... Illés a szélvészben az égbe" ( 2 Kir 2:11). És Jézus Krisztus az Olajfák hegyéről: ..."felviteték ... a mennybe ..." (Ap. Csel. 1:11).

Hit által elképzelhetjük, milyen sok angyal fogadhatta ujjongva Illést a mennyben. Olyan ember volt, aki elmondhatta Pállal: "A hitet meegtartottam" (2Tim 4:79. Hiszem, hogy Illés mennybemenetele a mi Urunk Jézus --------Krisztus mennybemenetelének előképe. Az leírhatatlan diadalmenet amikor ő a mennybe ment. Milliárdnyi angyal énekelhette fogadtatására a hozsannát, mert a győztes Bárány tartotta mennyei bevonulását. Vajon a te "hazameneteled" mennybemenetel lesz-e, mert az is elkövetkezik, lehet hogy talán nem is sokára? Ez nem attól függ, hogyan kezdi az ember, hanem attól, hogyan végzi, vagyis, hogy az Úrban távozott-e a világból.

Csak mindvégig szabályszerűen küzdő hit nyeri el a koronát (2 Tim 2:5). bárcsak mmindnyájan telve volnánk azzal a szent vággyal, hogy halljuk majd a király szavát odaát: "Jól vagyon jó és hű szolgám, kevesn voltál hű sokra bízlak ezután; menj be a te uradnak örömébe" (Máté 25:21). 

ILLÉS KÖVETŐJE

Ha Illés próféta az Úr Jézus előképe, akkor bizonyára neki is - mint Krisztusnak - volt követője. Igen volt, és vel járt, míg a mennybe nem ment. Elizeus volt az. Csodálatos a jelentésbeli hasonlóság a két név között. Illés azt jelenti: " Isten az Úr ", Elizeus pedig: " Istenben van az üdvösség ". - Már abban, hogy elizeus Illést követte, előre mutató harmónia és hasonlóság volt. Meglátjuk benne Jézus Krisztus követésének titkát. Csak úgy lehetünk az Úr követői. ha készek vaagyunk egész lényünkben is Hozzá hasonlítani. De személyiségünkben csak akkor leszünk hozzá hasonlók, ha Őt követjük. Az Ószövetségben gyakran előfordult, hogy az ember neve viselőjének a legbensőbb énjére utalt. Ez Jézus követőinél is megtörténhetik. A Jel. 14:4 ezt mondja: " ... követika Bárányt valahová megy ". Énünk szent jellege az, ha követjük a Bárányt, vagyis az Isten Báránya útján járunk, magunknak is báránnyá kell válnunk, mivel nyája tagjává lettünk.

Nos, mi az a megfogható dolog ami Illés mennybemenetelénél oly fontos szerepet játszik? - Illés köntöse! Ez a köntös oly érdekes, nekem mindig sokat üzent.

Nézzük meg egyszer együtt, mit jelent ez a köntös:

 

I. ILLÉS MEGSZABADULÁSÁNAK ÉS ELHIVATÁSÁNAK BIZONYÍTÉKA

" És ő elmenvén onnét, megtalálá Elizeust, a Sáfát fiát, a mint szántott tizenkét járom ökörrel, és maga a tizenkettedikkel volt; és Illés hozzá méne, és az ő palástját reá veté. És ő elhagyván az ökröket, Illés után futott, és monda: Kérlek, hadd csókoljam meg az én atyámat éa az én anyámat, és azután követlek. És monda: Menj, térj vissza; mert mit cselekedtem tenéked? " ( I Kir 19:19-20). A palást tehát az elhivatás jelképe. Elizeusnak azonnal abba kell hagynia korábbi munkáját. Illés, a próféta reá vetette köntösét, és ez Elizeus számára azt jelenti: El kell szakadnom korábbi életemtől, más szolgálatra hivattam el! Azután arra kéri Illést: " Kérlek, hadd csókoljam meg apámat és anyámat, azután követlek." Erre Illés azt mondja: " Menj, térj vissza, mert mit cselekedtem tenéked? " Mit is tett Illés? Reá vetette köntösét. Meghatározó a prófétai tett, ami azóta sok milliószor ismétlődött, mert a mennyei Illés, az Úr Jézus a mai napig számtalan emberre vetette rá köntösét, és ma is keresi azokat akikre rá fogja vetni. Illés köntöse kétféle dolgot jelentett Elizeusnak:

a., Bizonyítéka megszabadulásának: átmenet a korábbiból az újba. Lelki, szellemi értelemben a világtól való elszakadást jelenti. Megszabadult a korábbi hivatásától, vérrokonaitól, munkatársaitól. Megszabadult a világtól!

b., Bizonyítéka új elhívatásának, mert ezután már Illést követi.Szeretném azért teljes határozottsággal hangsúlyozni: akire az Úr Jézus rávetette kötösét, az felöltötte a megigazultság ruháját, felöltötte Jézus Krisztust, mit a maga megigazítóját ( IKor 1:30); Róm 13:14), és egyúttal szent szolgálatra is elhivatott ( ITessz 1:9). A lelki szabadsággal szükségképpen együtt jár mások megszabadítására irányuló bízatás!

Ha netalán megrekedtél bűneidben, te meg nem tért, megkötözött testvérem, úgy halld meg Isten Igéjét: a mennyei Illés, Jézus Krisztus ott van melletted, be akarja fedni mezítelenségedet, reád akarja vetni köntösét, mert Őt azért vetkőztették le, mielőtt a golgotai kereszten megfeszítették, hogy bűnös volt utunkat, mezítelenségünket betakarhassa. Ezért örvendezhetünk Ézsaiás prófétával: " Örvandezvén örvendezek az Úrban, örüljön lelkem az én Istenemben; mert az üdvnek ruháival öltöztetett fel engem, az igazság palástjával vett engemet körül, mint vőlegény, a ki pap módon ékíti fel magát, és mint menyasszony, a ki felrakja ékességeit" ( Ésa 61:10)

Csak akarni is kell. Ez a köntös Elizeus szabadulásának és elhivatásának jelképe.

Mélységesen megható, ahogy Illés elbocsátja Elizeust, a tanítványt, miután elhívta. Azt mondja neki: " Menj, térj vissza, mit cselekedtem veled. " Ezt mondja az Úr Jézus is: Menj, köszönj el eddigi hétköznapjaidtól, az emberek közt maradsz, és közben gondold meg, mit tettem veled. " Járjatok úgy, mint illik elhivatásotokhoz, mellyel elhivattatok" ( Ef 4:1).

 

II. Ez a palást Illés prófétai ismertetőjele is 

Abban az időben Illést kizálólag palástjáról ismerték meg. A 2 Kir 1.1-8 leírja, hogy Akházia király Istenítéletétől való félelmében követeket küld; kérdezzék meg Baálzebubot. Küldöttei találkoznak, egy különös emberell, aki az Úr nevében szól hozzájuk.

A 7. versben azt kérdezi Akházia szorongva: " Milyen volt az a férfiú, aki előtökbe jött volt, és ezeket a beszédeket szólá nektek? És felelének neki: Egy szörruhás ember, derekán bőr övvel felövezve. Akkor monda: Thesbites Illés volt. " Ruhája tehát felismerhetővé teszi. Később mikor már Elizeus viseli a köntöst, Illés mennybemenetele után és találkoznak vele a próféta tanítványok, így kiáltanak: " Az Illés lelke megnyugodott Elizeuson " ( 2 Kir 2:15). Honnan tudták? A köntösről látták. Ha viseljük Krisztus köntösét meglátszik rajtunk, hogy Ksisztusnak az élő Isten Lelkével írt levelei vagyunk ( 2 Kor 3:3 ). Nem az a döntő, hogy hívőnek valljuk magunkat, hanem az, hogy milyenek vagyunk. Meglátszik-e rajtunk Jézus Krisztus, ( Gal 4:19 ) kiábrázolódik-e bennünk Jézus Krisztus megnyugodott szelleme. Ha az emberek tudnák, hogy arcukon egyes bűneik mennyire kirajzolódnak, egész nap szégyenkeznének. Mert az ember megjelenése, nem más mint saját szellemiségének látható megtestesítője! Titkos bűneid, tisztátalanságod meglátsziktekinteteden, arcvonásaidon. Kisugározva fertőzöd a világot bűneiddel és nem lehetsz áldássá. Ha azonabn az Úr Jézus lakozik a szívedben és így követed, akkor Jézus Krisztus arcvonásai formálódnak ki rajtad, az Ő  "köntösét " viseled és áldás leszel, ha egy szót se szólnál. Akkor szomszédaid azt mondják: ez az ember igazán boldog, szeretnék én is ilyen lenni.

 

III. Illés köntöse a győzelem és a teljhatalom jele

A 2 Kir 2:8-ban olvassuk: " És fogá Illés az Ő palástját, és összehajtva azt, megüté azzal a vizet; és az kétfeké válék; úgy hogy mond a ketten szárazon menének át rajta " . A jordán vize a bibliában a halál jelképe. Erre később még visszatérünk. de milyen lenyűgöző kép, ahogy Illés fogja a köntösét, összehajtja és megüti vele ezt a " halálfolyót ". A hullámok félre húzódnak, és mind a ketten, Illés és Elizeus, száraz lábbal kelnek át. Nem nagyszerű kiábrázolása ez a győzelem hatásának, amelyet Jézus Krisztus aratott a Golgotán a halál felett? Ő végérvényesen áttörte a halálos átkot, a szörnyűfekete falat, ezért övé a jelképes köntös, teljhatalommal van felruházva és győz! Az ujjonghat: " Halál, hol a te fullánkod? Pokol! Hol a te diadalmad? ( I Kor 15:55 ) 

Barátom, te félsz a haláltól?

Lehet, hogy a halálfélelem rabja voltál egész életedben, ahogy a Biblia mondja ( Zsid 2:15 ) Rettegéssel figyeled, hogyan öregszel. Nem akarsz meghalni. Elhessegeted annak gondolatát is. Miért félsz a haláltól? Mert még rabszolgája vagy annak, aki a halált tartja a kezében. Én azonban teljesen biztos vagyok abban - és hálás is vagyok érte - hogy Jézzus Krisztus, az Ő " köntöse " által megsemmisítette a halált, és a halál mögött állót, Ő akinek hatalma vana halálon! ( Zsid 2:14 ) Micsoda tehát Jézus Krisztus " köntöse " ? Az Ő isteni fensége: Ő megüresítette magát és szolgai formát öltött. Mindent letett, még az életét is - ez is az Ő " köntöse " . Levetkőztették, hogy mi felöltözhessünk. Jézus érted és értem átkelt a " halál Jordánján " és legyőzte azt. 

 

IV. ILLÉS KÖNTÖSE, MINT A SZENT SZELLEM ELŐKÉPE

Mikor Jézus Krisztus a mennybe ment - miként Illés - előzőleg azt mondta a tanítványainak: " Nem hagylak titeket árvákul " ( Ján 14:18; 16:7 ) " elküldöm a Vigasztalót tihozzátok... ", mármint az Atyának Szellemét: " a köntöst! " Ki öltözött fel legdicsőségesebben pünkösd napján a Szent Szellem ezen köntösébe? Az, aki előzőleg legjobban " levetkőzött ", Péter. Ő kapta legteljesebb mértékben a Szent Szellem hatalmát. A Szent Szellem köntösét csak akkor ölthetjük magunkra, ha előzőleg levettük az elavult ruhát. Amikor Illés köntösét elnyeri, Elizeusnak is le kell először vetkeznie: " Elizeus pedig ezt látván, kiált vala: Édes atyám, édes atyám! Izrael szekerei és lovagjai! És nem látá többé. És vevé a maga ruháit, és két részre szakasztá azokat, és felemelé az Illés palástját, amely róla leesett ... " ( 2Kir 2:12-13 ). Megfigyelted a sorrendet? Annyit vitatkoznak manapság a Szent Szellemről, és oly hiábavaló ez a küzdelem. Mert éppúgy, ahogy Jézus Krisztus Isten ajándéka, a Szent Szellem is az. Ezt az ajándékot azonban csak akkor vehetjük át - csak akkor teljesedhetünk be Isten Szellemével -, ha előzőleg megüresítettük magunkat, megszabadultunk óemberünktől. Csak akkor vehetek fel új ruhát, ha előbb levettem a régit. Ez oly egyszerű és világos. Isten gyermeke számára az Úrnak kedves élet a Szent Szellemmel teljes élet ( Ef 5: 10 ), az Illés köntösébe öltözött élet! 

Mikor kapta meg Elizeus illés köntösét?

Nemcsak azt fontos tudnunk, hogy mit jelent aköntös, hanem azt is, mikor kapta azt meg Elizeus. Akkor, amikor Illés betötötte feladatát. Igen: mióta kapjuk mi is a Szent Szellem adományát? Azóta, hogy az Úr Jézus, a (mennyei Illés) elvégezte feladatát a golgotai kereszten. "Elvégeztetett!" (Ján 19:30), mert "Megvetve a gyalázatot keresztet szenvedett..." (Zsid 12:2) eltűrte, hogy mint bűneinket hordozót kivégezzék értem, és érted a golgotai kereszten, hogy feltölthessük mi is ezt a csodálatos köntöst.

Mellesleg: tudod-e, mi a teljessége a Szent Szellem köntösének? A lélek kilenc gyümölcse. A Galata levél 5:22-ben így van megírva: "De a léleknek gyümölcse: (1) szeretet, (2) öröm, (3) békesség, (4) béketűrés, (5) szívesség, (6) jóság, (7) hűség, (8) szelídség, (9) mértékletesség." Milyen zamatos ízek ezek?! Aki tehát elnyerte a Szent Szellemet, az ezekkel az erényekkel ékeskedik. Téves dolog, ha valaki Isten gyermeke létére mindig csak egy erény megvalósítására törekszik: pl.: türelmesebb vagy mértékletesebb akar lenni stb. De nem kell többé csak egy jellemvonás után vágyakoznunk, hanem törekedhetünk a Szent Szellem gyümölcsözésének teljes tárházára. Isten Szelleme által benünk lakozik az istenség teljessége, mert a Szent Szellem adja nekünk a teljességet testében hordozó Jézus Krisztust. A Kol 2:9 mondja : "Mert Őbenne lakozik az istenségnek egész teljessége testileg." Amikor gondolkoztam Illés köntösén, és Jézus Krisztus köntösén, megrendítő kép tárult elém. Szellemi szemeimmel láttam az Úr Jézus a kereszten függeni és elvérezni. Közben a kereszt alatt pedig néhányan tanakodtak a köntös fölött. Tulajdonképpen mindenki akarná, de milyen különös az, hogy ez köntös varrástalan, oszthatatlan szövött (v. ö. Ján 19:23). Ez azt jelenti, hogy e köntösben minden egyes ember számára az egész teljesség áll készen. A golgotai kereszt alatti eset félelmetes példa. Isten  gyermekei viszálykodnak egymással. Mindegyik azt gondolja, ő a szellemibb ember, mint a másik. Ez pedig nagy tévedés, mert akié az Úr Jézus Krisztus, azé a köntös és akié a köntös, az kapja meg a Lélek gyümölcsét. csak föl kell vennünk ezt a köntöst (Róm 13:14). ezért semmi okunk egymásra féltékenykedni. Inkább örüljünk a Lélek sok ízes gyümölcsének, amelyek engedelmességük mértéke szerint a hívő emberek életét élvezhetővé, zamatossá érlelik. 

 

Miért kapta meg Elizeus Illés köntösét?

Nagyon fontos és döntő kérdés ez, mert Ellizeusban mélységes vágyakozás élt mindaz után, amit Illés birtokolt. Vágya nem lelki (érzelmi), hanem szellemi természetű volt. - A szentek gyülekezetében sokszor azt tapasztalom, hogy túlárad az érzelem (lelkizés), de hiányzik a Szellem hatása. Sokan mondanak igent, amikor felszólítják őket, hogy újra ajánlják fel szívüket az Úrnak. Gyakorlatilag azonban ennek nincs megtartó értéke, mert érzelmeik fellángolásból fakadnak. Lelki természetű odaadás ez, amely lehet őszinte ugyan, de megmarad az érzelmek síkján. Mégpedig azért lelki, mert nélkülözi a cselekvő engedelmességet. A mi Jézus iránti odaadásunk a Szent Szellem műve, és Jézus Krisztus iránti vágyakozásunk teljesül, ha cselekvésünkben fejeződik ki. Mit sem használ könnyek között zokogva mondogatni: "Igen, Uram, többet kívánok belőled! Adj nekem erőt", és azután fölkelni, visszatérni hétköznapi dolgaink közé úgy, hogy semmit sem teszünk meg abból, amit az Úr nekünk megmutatott. Számtalan mai hívő életének nagy nyomorúsága éppen ebben rejlik.

elizeus két ténnyel bizonyította be, hogy valóban vágyakozik az Illésben lakozó Szellem után:

Először: elhívása után azonnal szakított minden addigi kötelezettségével. Olvassuk el figyelmesen az 1Kir 19: 19-21-et. Elizeus Sáfát fia volt. Ez a Sáfát gazdag földműves lehetett. Elizeust teljesen lekötötte a munka, 12 járom ökörrel szántott. Ekkor jön Illés, hogy elhívja őt. Ráveti köntösét. S ebben a pillanatban Elizeus szakít minden kötelékkel. Nemcsak vérrokonaival és hivatásával, hanem a vagyonásával is. Azon a helyen levág egy ökröt, és az Úrnak áldozza azokat. "így Uram, mindent Neked!" "Elméne Illés után és szolgála néki" (21. vers). Ezért nyeri el az Illésben lakozó Szellemet. Ennek az embernek az életét egyetlen rövid szó határozta meg: egészen! Bárcsak te is egész szívvel döntenél az Úr Jézus mellett! Uram, bármibe kerüljön is, egészen rendelkezz velem! (v.ö. Józs. 22:5). Ekkor határtalan mértékben fel tud téged használni az Úr. Tudom, az Úr ma olyan embereket keres,akik teljes odaadással az Övéi lesznek (2Krón 16:9). Azt jelentené ez, hogy mindenüket, amijük csak van, el kell adniuk? Nem, az Úr sokkal mélyebbre megy: azt szeretné, hogy mindentől, ami nem igazi érték szakadjunk el, amihez eddig teljes mértékben ragaszkodtunk, és fenntartás nékül adjuk szívünket az Úr Jézusnak! Nem mást jelent ez, mint  hogy Jézus Krisztus nem csak a kegyes beszédünkben, hanem, hogy életvitelünkben foglalja el az első helyet! (Fil 1:21). Ez az én égő vágyam is - ha szabad így kifejeznem magamat - hogy az Úr Jézushoz tartozzam egészen. Gyakran meg kell vallanom alkalmatlanságomat az Úr előtt és azt mondanom: "Uram micsoda nyomorult, senki vagyok. De Te tudod, hogy teljes szívemből a tiéd akarok lenni." Ezt akarja az Úr.

Gyakorlatilag mindennel szakítani azt jelenti, hogy köztem és minden tulajdonom felett ott áll a golgotai kereszt. Feleséged és közted, férjed és közted a golgotai kereszt. Vagyonod, pénzed felett a golgotai kereszt. Hozzátartozóid és közted - nekem is vannak hozzátartozóim, szüleim és testvéreim, tisztelem és szeretem is őket - de köztük és felettünk ott kell állnia a golgotai keresztnek. Mindent az Úrnak! Először az Úr! Ez az áldott élet. Akarod ezt? Akarsz mindent az Úr lába elé tenni?

A második tény, amellyel Elizeus bebizonyította, hogy nemcsak lelkileg (érzelmileg), hanem szellemileg is vágyott Illés szellemére, hogy : Elizeus összekötötte ééletét Illésével. Eggyé lett vele! határozottan követte, mmégpedig olyan elszántsággal, hogy senki, és semmi ettől el nem tántoríthatta.Illés azonban mint próféta háromszor isnpróbára tette Elizzeus hűségét. Ezt Isten mindig megteszi. Illés aggódva gondolt követőjére! De próbára tette azzal, hogy neki a kisebb ellenállás útját javasolta. Elindulnak együtt, és Illés egyszer csak azt mondja Elizeusnak: "Maradj itt kérlek, mert az Úr Béthelbe küldött engem." Elizeus azonban így felelt: "Él az Úr, és a te lelked, hogy el nem hagylak téged" (2Kir 2: 2-3). Tudta, mit akar. Illés azonban további próbáknak veti alá, újra próbára teszi hitét.

Bizony, ha azt akarod, hogy tied legyen Isten legjobb ajándéka, akkor Ő próbára teszi hitedet. A 2Kir 2:4 azt mondja: "És monda néki Illés: Elizeus! Maradj itt kkélek, mert az Úr engem Jerikóba küldött." Utunk egyre fárasztóbb lesz, Elizeus oly sokat jártál már velem, valóban áldott ember: igaz próféta-tanítvány vagy. Megáld téged az Isten úgyis, ha most itt maradsz. Nem kell velem végigjárnod az egész utat. Elizeus azonban így felelt: "Él az Úr, és a te lelked, hogy el nem hagylak téged." (4bv.) És azután jön a végső próba, az áldást megelőző próba. Amikor az áldás a legközelebb van, akkor a legnagyobb a próbatétel is. "Azután monda néki Illés: Maradj itt, kérlek, mert az Úr engem a Jordán mellé küldött. De ő felele: Él az Úr, és a te lelked, hogy el nem hagylak téged. És elmenének együtt mindketten" (2Kir 2:6). Ennél a próbatételnél akaratlanul is Jákóbra kell gondolnom. Jákóbban minden hibája melett egy nagyon fontos dolog megvolt: erősen hitt, és minden áron az Urat akarta. Peniél éjszakáján belekapaszkodott a vele küzdő angyalba és így kiáltotta: "Nem bocsátlak el téged, míg meg nem áldasz engemet" (1Móz 32:26b). amikor a feltámadott Krisztusra gondolok, aki az emmausi tanítványokkal megy az úton, és azok érzik, ki az, aki velük megy - szívük lángol - sejtik, hogy Ő az, aki rajtuk segíteni tud. Megérkezek Emmausba, ahonnan nem engedik Jézust tovább menni! "Elközelítének pedig a faluhoz, a melybe mennek vala; és úgy tőn, mintha tovább menne. De kényszeríték őt, mondván: Maradj velünk, mert immár beestvéledik, és a nap lehanyatlott! Beméne azért, hogy velök maradjon" (Luk 24:28-29).

Hol vagytok ma, férfiak és nők, akik minden áron áldott életet akartok, hol vagytok, akik olyanok akartok lenni, mint Ő?

 

Hogyan nyerte el Elizeus a köntöst?

Hogyan? Nemcsak Illés ment át a Jordánon - a halálfolyón, - hanem Elizeus is. Már említettük, hogy Illés a mi Urunk Jézus Krisztus kiábrázolója. Jézus Krisztus átment értünk a halál Jordánján. Ímé, látom, amint Illés megy át a Jordánon. Vele megy valaki, de csak egy valaki! Az összes tanítványok közül - Elizeus volt az, társai közül egyedül - senki más nem ment át. Ők is mehettek volna, de csak egy valaki ment Illéssel. Mi történt a többi ötvennel? A 2Kir 2:7 jellemzően írja le: "Ötven férfiú pedig a próféták fiai közül utánuk menvén, velök szemben messze megállának, mikor ők ketten a Jordán mellett megállottak". A legtöbb kegyes ember tisztes távolban marad, amikor arról van szó, hogy az Úr Jézus halálába kell belemerülnie, amikor érte mindent oda kell áldoznia. - Ez volt az utolsó próba. Elizeus szakított nem csupán vagyonával, rokonaival, hivatásával, barátaival, hanem - és ez a legnagyszerűbb - önmagával is. "Krisztussal együtt megfeszítettem" (Gal 2:19-20).

Illés és Elizeus átkelnek a Jordánon, és - úgy tűnik nekem - belső bizalmas kapcsolat keletkezik köztük, közvetlenül a Jordánon való átkelés után. "És mikor általmentek, monda Illés Elizeusnak: Kérj tőlem, mit cselekedjem veled, mielőtt elragadtatom..." (2Kir 2:9). Az áldás forrása modt megnyílhatott túláradó bőséggel. Ha készek vagyunk elmerülni Jézus halálába, megnyílik számunkra feltámadásának kiapadhatatlan erőforrása. És mit kért Elizeus? - Látjátok, mondhatta volna, amit sok hívő mond: "Adj jó előmenetelt a hivatalomban, hogy mindvégig anyagi gondok nélkül élhessek". Nos, ez a kérés nem nehéz, hiszen az Úr megígérte, hogy gondot visel rólunk (v.ö. Máté 6:34). Pénzt, erőt ad az Úr eleget. Sokan újra meg újra erőt kérnek az Úrtól. Vagy egy másik szokványos imádság: "Uram, adj nekem több szeretetet." Igen, ezt is ad, mert már meg is adta: "...mert az Istennek szerelme kitöltetett a mi szívünkbe a Szent Lélek által" (Róm 5:5). De ha Elizeus módjára azért kezdünk imádkozni: "Uram, add, hogy olyan legyek, mint Te!" - az már nehéz ügy. "Nehéz dolgot kértél." (2Kir 2:10). Vakmerőség volt ez a kis Elizeustól a nagy prófétával szemben: "...Legyen, kérlek, a tebenned való léleknek kettős mértéke énrajtam" (2Kir 2:9). Erremondja amaz: "...Nehéz dolgot kértél..." ("Kir 2:10). És mégis ezt mondja Jézus Krisztus: "...Aki hisz énbennem, az is cselekszi majd azokat a cselekedeteket, a melyeket én cselekszem; és nagyobbakat is cselekszik azoknál..." (Ján 14:12).

 

ILLÉS FELTÉTELT SZAB

Mindezek után Illés feltételt szabott. Csodálatos feltételt! "...Nehéz dolgot kértél; mégis, ha majd meglátándasz engem, mikor tőled elragadtatom, meglesz, amit kérsz: ha pedig meg nem látándasz, nem lesz meg" (2Kir 2:10). Más szavakkal ez annyit jelent: "Meglesz - Elizeus - de csak akkor, ha engem többé nem tévesztesz el a szemed elől. Ha szüntelenül rám nézel, akkor kétszeresen lesz részed az én Szellememből". Mily kristály tiszta kép! Tudod, hogyan öltheted fel saját gyengeségedben Jézus Krisztus csodálatos köntösét? - Úgy, ha többé nem téveszted szem elől. Ha megtanulsz úgy járni a földi siralomvölgyben, hogy közben szüntelenül Reá nézel. "Nézzünk ... Jézusra" (Zsid 12:2). Csak az lehet olyanná, mint Ő, aki szüntelenül Reá néz. Barátom, minduntalan visszatérő szomorúságod oka az, hogy rossz irányba nézel - szemedet szinte megbabonázza a látható világ, inkább hiszel annak, amit látsz, mint annak, amit nem látsz. (2Kor 4:18). Jöjj, és törekedj erre állandó odaszánással: nem engedem, hogy a látható és időleges dolgok rabul ejtsenek, hanem az örökké való láthatatlanra fogok nézni: Jézusra. Gyerekkoromban az az ének keltett leginkább visszhangot a szívemben, amely így kezdődik: "Olyan akarok lenni, mint Jézus"! - Egész életem legfőbb vágy lett. És te? Szeretnél olyan lenni, mint Jézus? Nehéz dolgot kértél, de nem túl nehezet, mert Isten azt akarja, hogy gyermekei olyanná legyenek, mint Jézus (Róm 8:29).

- Annak feltétele, hogy olyanná legyünk, mint Jézus, az, hogy egy pillanatra se veszítsük szem elől!

 

ELIZEUS MAGÁNYA

Elizeus elérte a nagy célt, amit minden áron akart. De volt része bőven az ellenség elterelő manővereiben is. mikor szent komolysággal követte Illést, újra meg újra odamentek hozzá a kegyesek: "...Nem tudod-é, hogy e mai napon az Úr a te uradat elragadja?" (2Kir 2:5). Beszédbe akartak vele elegyedni, hogy figyelmét eltereljék Illésről! A vallásos öncélúan kegyeskedő élet elvonja pillantásunkat Jézusról! Elizeus azonban minden elterelő kísérletnek energikusan ellenáll. - "...Tudom én is, hallgassatok!" (2Kir 2:3).

Itt a gyakorlati engedelmesség kerül szembe a vallásos szólamokkal, a kegyes ismerettel. Biblia óráinkon nem kapunk áldást, ha nem jutnk el a Krisztusnak tetsző engedelmességhez. A Jézusról való bizonyságtétel hitelesítője az engedelmes élet. Tudjuk, hogy elvégeztetett a váltság, hogy Jézus feltámadott és mennybe ment. A tudás azonban nem azonos a tapasztalattal. E kettő közt a híd, az engedelmesség. Az Úr Jézus azt mondja: "Ha tudjátok ezeket, boldogok lesztek, ha cselekszitek ezeket" (Ján 13:17).

- Vagy nem jellemző-e, hogy míg Elizeus elszántan átmegy Illéssel a "halál-Jordánon", addig az ötven kegyes ember, a próféták fiai tisztes távolban maradnak? "Ötven férfiú pedig a próféták fiai közül utánok menvén, velök szemben messze megállának, mikor ők ketten a Jordán mellett megállottak" (2Kir 2:7).

Itt látszik a mély szakadék azok közt, akik ismerik ugyan a keresztény tanítást, de Krisztus nem lesz bennük életté, mert túlontúl szeretik a maguk életét, a kegyes látszatot (Ján 12:25) - és azok közt, akik minden áron követni kívánják a mennyei Illést, Jézust a Jordánba, az Ő kereszthalálába (Ján 12:26). Sokan nem mernek ezen az úton járni! Itt az arány: ötven az egyhez. Elizeus magányos ember - mint ahogy Jézus követésének útja sokszor magányos út - de ez a magasba vezető út is! Jézus társaságában járok rajta. "...menének, és menvén beszélgetének..." (2Kir 2:11).

 

A NAGY PILLANAT

A 2Kir 2:11 elmondja, hogyan ragadtatott Illés az égbe. A legfontosabb Elizeus számára az volt, hogy ezt látta. Tekintetét az égre kellett emelnie, hogy az elragadtaás mozzanatait követhesse. - Ennek három azonnali következménye volt:

1. Amikor Elizeus meglátja a győztes Illést, teljes szívéből hozzá kiált (2Kir 2:12). Az imádkozó ember képe! - A meghallgatott imádság titka az, hogy állandóan a Győztesre nézünk!

2. Egy szempillantás alatt összetépi saját ruháit. Ezzel külsőleg is végrehajtja azt, ami szellemében már megtörtént, amikor készségesen követte Illést a halál-Jordánon át... Ez tehát külső cselekedet volt, amely belső készségből és már megtörtént döntésből fakadt! Figyelj kérlek erre a sorrendre! A külső cselekedet, annak bizonygatása, hogy az Úrhoz akarunk tartozni, de ha nem belső elhatározásból, a régi énünkkel való, már megtörtént szakításból ered, magában nem lesz gyakorlati valósággá. Ahogy Elizeusnak könnyű volt ketté tépni régi ruháját, amikor a győztes Illésre nézett, éppúgy könnyű lesz számunkra szakítani régi életünkkel, ha szüntelenül a mennyei Illésre, Jézusra nézünk. Mert ha szüntelen Reá tekintünk egyre mélyebben megismerjük Őt - és ezzel önismerethez is jutunk.

 

JÉZUS KRISZTUS HATHATÓS ÉS VALÓSÁGOS GYŐZELME

Nagy kockázatot jelent az Úr Jézus győzelmére támaszkodni, ha nincs meg bennünk a készségvégigjárni Vele az egész utat. Azok számára azonban, akik régi énjüket fenntartás nélkül feladják Jézusért, részesülnek az Ő korlátlan győzelmében. Aki Benne bízik, soha sem szégyenül meg! Elizeus is megtapasztalta ezt. Szinte látom, ahogy Illés köntösével a kezében, küszködik a kétséggel: vajon elnyerte-e az áldást? Igen Elizeus. Elnyerted! - Ha teljes igent mondasz az Úrnak, Ő is teljes igent mond neked! (2Krón 15:2)

Milyen jól megfigyelte Elizeus a mesterét, mert pontosan azt tette a köntössel, amit amaz tett. "És vevé az Illés palástját, a mely róla leesett, és azzal megüté a vizet, kétfelé válék az; és általméne Elizeus" (2Kir 2:14).

Kedves Barátom, számodra is készen van a Krisztusban való új élet, Jézus teljes győzelme, a Szent Szellem teljessége, "Illés köntöse", ha hajlandó vagy Elizeus útján járni, követni a Bárányt végig az úton. Akarod? Akarod teljesen? - nem baj az sem, ha azután egyszer csüggedten te is megkérded Elizeus módjára: "Hol van az Úr, az Illés Istene?" Ő Ott van melletted! Akkor az Ő ereje a te erőtlenséged által hatni fog. Akkor Isten eszközévé leszel. - A próféta - tanítványok felkiáltottak, amikor a visszatérő Elizeust meglátták: "...Az Illés lelke megnyugodt Elizeuson" (2Kir 2:15). Akkor majd rólad is elmondják: "Jézus Szelleme van rajta..."

Ezért, egy pillanatig se várj tovább, hanem borulj elébe, akár először teszed ezt, akár újból, hogy felhasználja életedet az Ő dicsőséges kegyelmének magasztalására. ÁMEN!

 

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 9
Tegnapi: 6
Heti: 16
Havi: 91
Össz.: 9 309

Látogatottság növelés
Oldal: Wim Malgo: Illés köntöse
THEOPHOROS - © 2008 - 2024 - theophoros.hupont.hu

Az ingyenes honlapkészítés azt jelenti, hogy Ön készíti el a honlapját! Ingyen adjunk: Ingyen Honlap!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »